top of page
Prickar.png
SIDA_Rityta 1.png

era.

Spelkollektion för offentlig miljö

Forskning pekar ut glädje och att ha roligt som människans kanske starkaste drivkraft. Något så enkelt som glädje kan därför användas för att ändra rutiner och beteende. Till längre utevistelse, mer rörelse och lek, ökad trygghet, minskad isolering och nya vänskaper.

ERA är en spelkollektion och en verktygslåda för att skapa roligare, mer inbjudande och aktivare gemensamma platser. Kollektionen består av spel med hög igenkänningsfaktor. Spel som överskrider kön, kultur, språk, ålder och förmåga. Det gör dem till perfekta sociala generatorer och icebreakers.

Spelkollektionen är utvecklad

utifrån fyra principer

Samspel

Ordet mötesplats är slitet och svaren på hur vi skapar möten är ofta slarviga och vaga. Ändå rymmer möten något djupt önskvärt och viktigt. Den absolut viktigaste faktorn för att möten ska uppstå är att vi delar en upplevelse. Kollektionen är utformad för att spela tillsammans, vilket ger ett gemensamt sammanhang och fokus. En perfekt grund för att mötas.

Sysselsättning och fler ögon

Vi vill bjuda på en trygghetsfaktor. Exkluderande och begränsande miljöer föder vandalisering och destruktiva handlingar. Attraktiva alternativ och aktivering skapar både sysselsättning och bidrar med fler ögon på platsen. Engagerande och inkluderande platser föder levande och trygga miljöer.

Sänka trösklar och utmana

Spelen är alltid gratis och självförklarande. De bygger på igenkänning men är utformade för att överraska och sätta normaliteten ur spel, något som sänker sociala barriärer. Låga trösklar innebär inte förenklingar och banalitet – tvärtom ska spelen utmana oavsett ålder och förmåga. Aktiviteterna ska

vara minst lika roliga den första gången som den hundrade.

Hållbarhet

Vi garanterar att spelen används flitigt – av barn, ungdomar, vuxna och äldre. Dessutom året om. Därför arbetar vi enbart med robusta material som tål det nordiska klimatet. Fokus

ligger även på hållbarhet i form av närproducerade material, komponenter och lokal tillverkning. Vårt mål är att stärka svensk produktionsindustri och förädla inhemska resurser. Spelens stommar av bockad plåt tillverkas i SSAB:s nya 100 % återbrukade stål ZERO.

2D/3D modeller, mejla hej@studioera.se

SIDA_Rityta 1 kopia.png

©2025 av Studio Era AB

bottom of page